DUNA vás zmetie

Napísal Waerwulf 1 dňa 29 október 2021 do kategórie Filmy a seriály, Magazín

Filmová recenzia

Október sa nesie vo veľkom štýle. Najodvážnejším počinom je moderné stvárnenie klasiky s názvom Duna, ktoré valcuje kinosály. Veľkofilm stopážou aj rozpočtom porovnateľný s Avatarom poteší diváka dychberúcimi zábermi, extrémnymi explóziami, ale aj psychológiou, filozofiou a perfektne zvládnutými dialógmi.

dune poster 54555zdroj: theculturednerd.org

DUNA potrebuje priestor

Je jedno, či ste trénovali sandboarding v Dubaji alebo ste sa s karavánou teperili saharskou púšťou. Nijako vás to nepripraví na rozmery tejto Duny. Je to tá najväčšia duna, aká sa kedy na filmovom plátne objavila.

Urobili by ste strašnú chybu, keby ste so zhliadnutím filmu počkali, dokým bude dostupný online alebo na streamovacích platformách. Ani tá najväčšia plazmová obrazovka nenahradí zážitok, aký môže ponúknuť len filmové plátno. Zájdite si na Dunu do kina. Ideálne IMAX, pre plnohodnotný zážitok.

Rozmery sú totiž neoddeliteľnou súčasťou tohto filmu. Všetko je v ňom veľké, priestranné, megalomanské. Duna sa úspešne pokúša navodiť vo vás dojem, že ste voči budúcnosti malý a bezbranný. Nečudo, že na obrazovke notebooku sa z nej stáva úplne iný film, takže ak sa predsa len rozhodnete pozrieť Dunu online, skúste sa zamyslieť nad kúpou projektora, dnes to už nie je žiadna veľká investícia.

dune production 7

zdroj: warnerbros.com

Knižná predloha

Možno vás to vzhľadom na aktuálnosť deja prekvapí, ale Duna nie je výplodom roku 2021. V skutočnosti bol príbeh o Arrakise, púštnej planéte, napísaný ešte v roku 1965 Frankom Herbertom. Herbertovi sa podarilo vykresliť svet, v ktorom má každý detail svoje miesto. Šikovne prepojil myšlienky o kolonializme, vykorisťovaní a ovládaní prírody. Aj dnes sú jeho názory stále aktuálne a Duna nastavuje zrkadlo spoločnosti nového tisícročia.

Režisérovi Denisovi Villenuevemu sa podarilo Dunu sfilmovať citlivo a s potrebnou dávkou rešpektu. Užijú si ju aj tí, ktorí knihu nikdy nečítali, prípadne o nej ani nikdy nepočuli. Villeneuve sa rozhodol sfilmovať iba časť pôvodnej predlohy. Bol si totiž vedomý toho, že nikdy do hĺbky nezachytí kolorit Herbertovho sveta, ak sa pokúsi celý hrubú knihu vtesnať do krátkej stopáže. Rovnako nepremýšľal David Lynch, ktorý Dunu sfilmoval v roku 1984. Natočil totiž celú knihu, za čo zožal tvrdú kritiku.

Sága 2.0

Niektorí fanúšikovia oprávnene porovnávajú film Duna s kultovou trilógiou Pána prsteňov. Rovnako ako Pán prsteňov, aj Duna prináša bohato vykreslený svet, mytológiu a postavy. Filmové prostredie vás absolútne pohltí. Režisér Denis Villeneuve si je dobre vedomý toho, čo sa mu podarilo stvoriť, a preto už dopredu sľubuje, že Duna nebude sólo film, ale môžeme sa tešiť na ďalšie pokračovanie. Je možné, že sa nakoniec príbeh vyvinie aj do tretieho pokračovania, ale to už predbiehame.

Na čom si užiješ skvelý filmový a seriálový zážitok so super obrazom?
Kúp si kvalitný Android TV box s nastavením v cene, v našej ponuke máme na výber desiatky modelov. Pozri celú ponuku >

Herecké obsadenie

Hlavnej mužskej postavy sa zhostil charizmatický Timotheé Chalamet. Je trochu ostýchavý, rovnako ako divák, aj on je ohromený rozmermi Villeneuveho vesmíru. Nemá pred sebou ľahkú úlohu. Celým filmom nás sprevádzajú jeho vízie. Opäť sa tu prejavuje paralela s Pánom prsteňov. Vízie udržiavajú napätie diváka. Vôbec nie je isté, či sa vyplnia. To ukáže až čas.

Píše sa rok 10191 a rod Atreidov cestuje na vzdialenú planétu Arrakis. Je to jediné miesto vo vesmíre, kde sa ťaží vzácne “korenie”, bez ktorého by celý technicky pokrok ľudstva zastal. Atreidovia budú novým rodom, ktorý získa lenné právo na Arrakis. Problém je v tom, že starí páni planéty, nevraživí Harkonennovci, nemajú vôbec chuť sa o svoje výsadné právo deliť, nie to sa ho ešte vzdať. Timotheé Chalamet to v úlohe mladého Paula Atreidesa nemá vôbec jednoduché. Okrem toho sa mu dookola sníva o akejsi tajomnej žene…

Tú stvárňuje exotická Zendaya, čo určite poteší všetkých fanúšikov tejto prekrásnej mladej herečky. Väčšiu ženskú rolu si však uchmatla Rebecca Ferguson. A musíme povedať, že sa jej zhostila bravúrne. Už sme netrpezliví, ako sa jej postava vyvinie v ďalšej časti Duny. Vo filme si zahral aj Aquaman, Jason Momoa. Veľa toho nenahovorí, ale keď niečo povie, stojí to za to.

dune poster 54546

zdroj: theculturednerd.org

Hudba Hansa Zimmera

Obsadiť legendárneho rakúskeho skladateľa Hansa Zimmera ako hudobného skladateľa pre Dunu bola trefa do čierneho. Nikto by nedokázal zachytiť veľkoleposť scén a emócie unášané piesočnou búrkou tak brilantne, ako práve on. Fanúšikovia jeho tvorby určite jasajú po nedávnom oznámení jeho európskeho turné, ktorého súčasťou bude aj show v Bratislave v marci 2022.

V niektorých pasážach je hudba tak intenzívna, že vás úplne vtiahne do vojny o “korenie”, inde si necháva Zimmer priestor pre tiché, v porovnaní s akčnými scénami skľučujúce, utlmujúce momenty. Celková hudobná produkcia je na veľmi vysokej úrovni a je dokonale vyvážená. Aj to je dôvod, prečo by ste si Dunu mali pozrieť v kine, alebo na kvalitnej zostave. Kvalitné reproduktory a basy sú tiež časťou úspechu.

Záver

Na záver vám dáme len jedno jediné odporúčanie. Nedajte sa odradiť dlhšou stopážou ani tým, že ste nikdy nečítali knižnú predlohu. Duna si dala za úlohu osloviť široké spektrum divákov, od skalných fanúšikov Herbertovej knihy, cez hráčov videohier, až po úplných laikov. Pokiaľ nie ste z inej planéty, osloví vás a prinúti vás premýšľať.

5.0/5 hodnotení (10 volieb)