Znova ožíva zlo: Evil Dead: Vzostup zla rozpúta vaše najtemnejšie nočné mory

Napísal misterz 1 dňa 04 august 2023 do kategórie Filmy a seriály, Magazín

Prechádzajte temnotou s filmovou recenziou Evil Dead 2023, ktorá vás vydesí a nadchne!

Remake Evil Dead z roku 2013 bol pre mnohých hororových fanúšikov sklamaním. Po desiatich rokoch ale prichádza opätovné vzkriesenie tejto už kultovej hororovej franšízy a očakávania sú preto veľké. Originálna Evil Dead trilógia od Raimiho a seriál Ash vs. Evil sa niesli v duchu veľmi krvavej, no zároveň vtipnej vlny. Avšak podobne ako remake, aj Evil Dead Rise smeruje iba hororovým a brutálnym smerom bez akéhokoľvek humoru. Naplnia sa preto divácke očakávania, alebo to bude definitívny koniec tohto legendárneho hororového príbehu?

evidl dead vzostup zla fb ikona 96987

Zmena prostredia - je výhodou?

Zdá sa, že režisér Lee Cronin presne pochopil, čo mnohí fanúšikovia Evil Dead chcú a sériu mierne ozvláštnil prenesením deja do polorozpadnutého paneláku. Samozrejme, že sa ozývajú aj hlasy, ktoré sú proti. Duch lesa a bez lesa? Keď sa však nad tým zamyslíme, takáto zmena nemusí byť vôbec na škodu, minimálne je to aspoň niečo nové a divák dychtiaci po zmene, si preto určite príde na svoje.

V konečnom dôsledku však zmena prostredia, kde sa dejová linka odohráva, nie je až tak dôležitá. Dôležitejšie je, akú atmosféru sa vďaka prostrediu podarí vytvoriť. Či to už bude temný a hlboký les, alebo tmavé zákutia plné tieňov v strašidelnej budove, to nehrá až takú rolu. A v tomto prípade sa našťastie dusivú a strašidelnú atmosféru rozhodne podarilo zachovať. Dokonca vďaka vynikajúcim audiovizuálnym efektom, sa ju podarilo posunúť ešte o kúsok vpred.

Evil Dead Rise 2 1001

O čom to je?

Po obsahovej stránke film presúva svoje dejisko zo skupiny priateľov v chatke kdesi uprostred lesa na rodinu žijúcu v zdevastovanom bytovom dome v centre Los Angeles. Hneď na úvod treba zmieniť, že oproti pôvodnej trilógii tu divák dostane ako prídavok aj veľkú mieru znepokojenia.

Keď je totiž samoživiteľka Ellie (Alyssa Sutherland) posadnutá desivým zlom, začne psychicky a fyzicky mučiť vlastné deti. Hoci ide o staršie deti, nie je to o nič menej horšie.  „Evil Dead Rise“ tak na obrazovke doslova exploduje chorým a brutálnym násilím voči ešte stále deťom, čo spolu s krvavými scénami vytvára celkom znepokojivý zážitok.

Prirodzene, ako to už v hororoch chodí, zlo sa k rodinke dostane čírou náhodou. Po zemetrasení nájde chlapec v podzemí domu jednu tajomnú knihu a pár platní. Len čo si jednu-dve vypočuje, začnú sa diať veľké veci. Zlo začne číhať na každom kroku a doslova vykukovať z každého temného kúta a samozrejme, chránení pred ním nie sú ani susedia nešťastnej rodinky. Budete prekvapení, koľko masakru sa dá vyprodukovať na jednom poschodí, v pár bytoch a garáži. Ako to s nimi dopadne? Prežije to niekto?

Na čom si užiješ skvelý filmový a seriálový zážitok so super obrazom?
Kúp si kvalitný Android TV box s nastavením v cene, v našej ponuke máme na výber desiatky modelov. Pozri celú ponuku >

Čo divák ocení?

V porvom rade si príde na svoje hororový divák, ktorý si nepotrpí na žiadne dejové zvraty. „Evil Dead Rise“ je totiž hlavne brutálna hororová jazda plná kreatívneho masakru. Zoči-voči takýmto scénam, ako je prepichnutie oka, zlomené kosti, odseknutie hlavy, rozštvrtenie a podobne, bude krochkať blahom predovšetkým nadšenec do gore efektov.

Režisér Lee Cronin si tu navyše zvolil dynamickú kompozíciu dejovej linky. To znamená, že dianie tu rýchlo graduje iba v niekoľkých izbách a na chodbe. Žiadne zbytočné dejové odbočky tu nehrozia a divák tu preto nemusí nad ničím rozmýšľať. Naopak, stačí sledovať iba dianie na obrazovke a nechať sa príjemne strašiť. A tomu verte, je tu toho viac ako dosť.

Hororový divák tu v neposlednom rade ocení aj ďalšie hororové prvky, nielen samotný masaker. Ide o také klasické, no stále funkčné strašenie typu - niečo je za tebou a podobne. Rozhodne vám tu v tomto smere nuda nehrozí a pokiaľ si doma vytvoríte pre sledovanie tú správnu atmosféru, výsledný efekt strašenia sa určite dostaví.

Najdôležitejšie je neporovnávať tento počin s originálom (Duch lesa I. a II.). Je to jednoducho niečo iné, aj keď to funguje na podobnom princípe. Hlavne si nenechajte ujsť finále, kde vás príjemne prekvapia aj vizuálne efekty.

7VqQpxeMt81WPtpLFus6yeSdGav

Chceš si užiť skvelý filmový a seriálový zážitok ako v kine?
Kúp si projektor s technológiou LED, v našej ponuke máme aj prenosné modely. Pozri celú ponuku >