The Gray Man (2022) - recenzia

Napísal misterz 1 dňa 05 január 2023 do kategórie Filmy a seriály, Magazín

mierne nadpriemerný polotovar, ktorý po mnohých stránkach mohol dopadnúť aj lepšie

Dlho očakávaná netflixová udalosť, ktorá už v traileroch sľubovala špionážny príbeh okorenený množstvom akčných scén a slušným hereckým obsadením. Jedna vec je ale očakávanie a druhá realita. Našťastie The Grey Man sa v rámci akčnej zábavy zaradil k tomu lepšiemu, čo nám rok 2022 na streame priniesol. V článku si o tomto projekte povieme viac.

gray man fb ikona 55458

Bratia Anthony a Joe Russovci začínali pri menších komédiách, stáli pri zrode kultového sitcomu Naspäť do školy (2009) a dopracovali to až na pozíciu tvorcov jedného z najzárobkovejších filmov všetkých čias - Captain America. Po jeho druhom diele s podtitulom Občianska vojna, sa chopili aj opätovného zjednotenia superhrdinov u Avengers: Infinity War (2018) a predovšetkým Avengers: Endgame (2019). Z bratov Russoovcov sa tak razom stali tvorcovia, ktorým sa v rámci Hollywoodu otvorili veľké dvere.

Keď sa náhle objavila informácia, že sa bratia chopia adaptácie románu The Gray Man od Marka Greaneyho, ktorý odštartoval úspešnú knižnú franšízu (na budúci rok sa vydanie dočká už 12. dielu) a ktorého hrdina je prirovnávaný k Jasonovi Bourneovi či Jamesovi Bondovi, očakávania sa začali nabaľovať. Netflix tomuto projektu tak veril, že investoval do jeho rozpočtu až 200 miliónov dolárov - zatiaľ najviac v histórii Netflixu! A už teraz sa v počiatočných zárodkoch chystá jeden spin-off aj priame pokračovanie. Objavil tu Netflix zlatú baňu?

Život je plný križovatiek, pri ktorých si treba vybrať smer

Postava šedého muža vznikla podobne ako mnoho iných fiktívnych akčných postáv - náhodu a zhodou okolností. Ryan Gosling (vo filme číslo Šesť) ešte ako mladík v sebaobrane zavraždí svojho otca a dostane sa do väzenia. Tam ho nájde tajomný Fitzroy (Billy Bob Thornton) a dá mu na výber - buď bude pre neho pracovať alebo zhnije vo väzení. Samozrejme, vyberie si to prvé a Šestka - elitný zabijak zlých ľudí - je na svete.

Pri jednej rutinnej akcii sa však Šestka dozvie niečo, čo nemal a začnú sa problémy. Stane sa preto lovnou zverou jedného pološialeného vysokopostaveného agenta CIA Lloyda Hansena, ktorého si vo filme zahral skvelý Chris Evans. K tomu sa tiež pridá únos dievčaťa, ku ktorej má Šestka citový vzťah. A zbesilá akčná jazda sa môže začať…

grayman

Na čom si užiješ skvelý filmový a seriálový zážitok so super obrazom?
Kúp si kvalitný Android TV box s nastavením v cene, v našej ponuke máme na výber desiatky modelov. Pozri celú ponuku >

Čo divák ocení?

V samotnom základe poteší, že sa väčšina z očakávaných vecí naplnila a The Gray Man v žiadnom prípade nevyzerá ako lacné béčko. Hneď na prvý dojem pôsobí ako film, na ktorom je jeho rozpočet pomerne dosť vidieť. A to či už v rámci veľkolepej akcie, ktorou tvorcovia rozhodne nešetria alebo faktu, že zrejme tučný šek donútil hercov k tomu, aby si svoje role dokázali vyslovene užívať. Po technickej, režisérskej aj hereckej stránke tu bol odvedený kus roboty.

Zároveň The Gray Man predstavuje presne ten typ akčného filmu, keď približne viete, ako sa bude dejová linka vyvíjať a kam smerovať, ale jednoducho sa necháte unášať jej jednoduchosťou. Z toho dôvodu je tento projekt na príjemný relax po dobrej večeri ako stvorený.

Nemôžeme tiež zabudnúť na stvárnenie záporných postáv. Nielen kladný hrdina, ale aj záporák je totiž vždy dôležitým ťahúnom filmu a preto to, ako divák film prijme, do veľkej miery závisí aj od toho ako bol stvárnený. A je radosť konštatovať, že Chris Evans sa tu po tejto stránke doslova našiel - slizký, odporný hajzlík, pri ktorom sa vo vrecku otvára nožík.

Prirodzene, príjemne prekvapil aj Ryan Gosling, ktorý sa predtým nikdy výraznejšie neprofiloval ako super akčný hrdina. Tu ale vidno, že na sebe zapracoval, nabral svaly a akčné scény zvládal s obrovskou dávkou charizmy.

Diváka určite poteší aj soundtrack Henryho Jackmana, ktorý v istých momentoch dokáže vzdialene pripomenúť tie najlepšie hudobné Jackmanove motívy z druhého a tretieho Captaina Ameriky. V jadre však samozrejme ide o úplne iný prístup, ktorý chce chvíľami hudobné motívy z klasických bondoviek prikryť modernejším vyznením, čo je v súčte tiež fajn.

Na čom si užiješ skvelý filmový a seriálový zážitok ako v kine?
Kúp si projektor s technológiou LED, v našej ponuke máme aj prenosné modely. Pozri celú ponuku >